قوانین و مقررات
آئین نامه کارگزاری بیمه
شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۴ به استناد ماده ۱۷ و در اجرای ماده ۶۸ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمهگری، «آیین نامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم» را مشتمل بر ۵۲ ماده و ۱۳ تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:
فصل اول- كلیات و تعاریف
ماده ۱-در این آیین نامه عبارات زیر در مفاهیم مقابل آن بكار رفته است:
-
1. بیمه مركزی: بیمه مركزی جمهوری اسلامی ایران.
-
2. كارگزار (دلال) رسمـی بیمه مستقیم: شخص حقیقی یا حقوقی است كه با توجه به مفاد این آیین نامه در ازای دریافت كارمزد مجاز به انجام فعالیت های واسطه گری و مشاوره خدمات بیمه مستقیم مندرج در ماده ۲ این آیین نامه بوده و با رعایت قوانین و مقررات مربوط از بیمه
مركزی پروانه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم دریافت نموده است و در این آیین نامه كارگزار بیمه نامیده می شود.
-
3. پروانه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم: مجوزی است برای انجام فعالیت های منـدرج در ماده ۲ این آییننامه در هر یك از گروه رشتههای بیمه زندگی و یا غیرزندگی كه توسط بیمه مركزی به دو شكل حقیقی یا حقوقی صادر می گردد و در این آیین نامه پروانه كارگزاری
نامیده می شود.
-
4. مؤسسه بیمه: مؤسسات بیمه مستقیم دولتی و غیردولتی در سرزمین اصلی یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران كه مجاز به انجام عملیات بیمه در كشور میباشند.
فصل دوم- ضوابط اعطای پروانه كارگزاری
ماده ۳-متقاضی پروانه كارگزاری حقیقی و مدیرعامل كارگزاری بیمه حقوقی و عضو بیمهای هیئت مدیره آن باید دارای شرایط
زیر باشند:
- 1. دریافت اطلاعات لازم از متقاضی خدمات بیمه و ارایه مشاوره به وی در خصوص نرخ و شرایط خدمات بیمه مورد تقاضا و نحوه دریافت خسارت احتمالی.
- 2. تكمیل فرم پیشنهاد بیمه و امضای آن به نمایندگی از طرف متقاضی خدمات بیمه.
- 3. اخذ پوشش بیمه مناسب و الحاقیه از مؤسسات بیمه حسب مورد برای متقاضی خدمات بیمه یا بیمهگذار.
- 4. پیگیری پروندههای خسارت بیمهنامههایی كه با كد همان كارگزار بیمه صادر شده است، شامل اعلام خسارت و اخذ رسید آن، تحویل مدارك و مستندات لازم برای تشكیل پرونده خسارت به مؤسسه بیمه و مذاكره با مؤسسه بیمه در خصوص خسارت به نمایندگی از بیمه گذار.
تبصره- انجام فعالیت های موضوع بندهای ۲ و ۴ این ماده مشروط به داشتن اجازهنامه كتبی رسمی از متقاضی خدمات بیمه یا بیمهگذار است. این اجازه نامه باید طبق نمونه ابلاغی بیمه مركزی تنظیم گردد.
فصل دوم- ضوابط اعطای پروانه كارگزاری
ماده ۳-متقاضی پروانه كارگزاری حقیقی و مدیرعامل كارگزاری بیمه حقوقی و عضو بیمهای هیئت مدیره آن باید دارای
شرایط زیر باشند:
- 1. تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
- 2. اعتقاد به اسلام یا یكی دیگر از ادیان رسمی كشور.
- 3. داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم (برای آقایان).
- 4. داشتن حداقل ۲۵ سال سن.
- 5. نداشتن سوء پیشینه كیفری و سابقه محكومیت ناشی از ارتكاب یا معاونت در یكی از جرایم ارتشاء، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، جعل و تزویر، تدلیس، پولشویی، تبانی و یا مداخله در معاملات دولتی و اخلال در نظام اقتصادی و جرایم موضوع ماده ۶۴ قانون تأسیس
بیمه مركزی ایران و بیمهگری.
- 6. عدم حجر و عدم شهرت به نادرستی.
- 7. داشتن حداقل مدرك كارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- 8. داشتن سابقه كار مفید بیمهای به تشخیص بیمه مركزی حداقل دو سال برای دارندگان مدرك كارشناسی در رشته بیمه یا گرایش بیمه یا حداقل پنج سال برای دارندگان سایر مدارك كارشناسی.
- 9. موفقیت در آزمون كتبی و مصاحبه بیمه مركزی.
- 10. گذراندن دوره آموزشی تخصصی و توجیهی متناسب با رشته و مدرك تحصیلی طبق دستورالعمل ابلاغی بیمه مركزی و اخذ گواهینامه قبولی.
تبصره ۱- آزمون موضوع بند ۹ این ماده حداقل سالی یك بار توسط بیمه مركزی برگزار میشود.
تبصره ۲- بیمه مركزی میتواند برگزاری آزمون كتبی موضوع بند ۹ این ماده را به پژوهشكده بیمه و برگزاری دوره
آموزشی تخصصی و توجیهی موضوع بند ۱۰ این ماده را به پژوهشكده بیمه و مؤسسات آموزشی دارای تاییدیه بیمه مركزی واگذار
نماید.
تبصره ۳- متقاضی پروانه كارگزاری حقیقی و فرد پیشنهادی جهت تصدی سمت مدیرعامل و عضو بیمه ای هیئت مدیره كارگزار
بیمه حقوقی چنانچه به تشخیص بیمه مركزی حداقل ده سال سابقه كار مفید بیمهای داشته باشند، مشروط به داشتن سایر شرایط
مقرر در این آییننامه از آزمون كتبی موضوع بند ۹ این ماده معاف هستند.
تبصره ۴- متقاضی پروانه كارگزاری حقیقی حداكثر ظرف مدت یكسال بعد از اخذ گواهینامه قبولی دوره آموزشی تخصصی و
توجیهی موضوع بند ۱۰ این ماده و متقاضی پروانه كارگزاری حقوقی حداكثرظرف مدت یكسال بعد از اخذ گواهینامه قبولی دوره
آموزشی تخصصی و توجیهی موضوع بند ۱۰ این ماده توسط مدیر عامل و عضو بیمه ای هیات مدیره میتوانند با تكمیل مدارك،
پروانه دریافت نمایند. پس از انقضاء مدت مذكور قبولی آنها كان لم یكن تلقی می شود.
ماده ۴-كارگزار بیمه حقوقی باید به یكی از اشكال زیر ثبت شود:
- 1. شركت سهامی خاص یا تعاونی متعارف با حداقل سرمایه اولیه پانصد میلیون ریال.
- 2. شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی عام با حداقل سرمایه اولیه دو میلیارد و پانصد میلیون ریال.
ماده ۵-متقاضی پروانه كارگزاری حقوقی برای دریافت مجوز ثبت باید مدارك زیر را به بیمه مركزی ارایه
نماید:
- 1. صورت كامل اسامی سهامداران و میزان سهام هر یك از آنها.
- 2. صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس.
- 3. اساسنامه مصوب مجمع عمومی مؤسس طبق نمونه ابلاغی بیمه مركزی.
- 4. صورت كامل اسامی مدیران (مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) و گواهی عدم سوء پیشینه كیفری مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره.
- 5. صورتجلسه هیئت مدیره مبنی بر تعیین مدیرعامل، سمت اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضای مجاز.
- 6. گواهی قبولی سمت از سوی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره.
- 7. فرم تكمیل شده اظهارنامه ثبت شركت و تأییدیه نام آن.
تبصره- مدیرعامل و عضو بیمهای هیئت مدیره باید قبلاً تاییدیه مبنی بر احراز شرایط مقرر در ماده ۳ این آییننامه را
از بیمه مركزی اخذ نموده باشند.
ماده ۶-پروانه كارگزاری پس از دریافت مدارك لازم از متقاضیان و تاییدیه محل فعالیت ایشان توسط بیمه مركزی صادر
می-شود.
تبصره- تغییر محل فعالیت كارگزار بیمه منوط به اخذ تاییدیه قبلی بیمه مركزی است.
ماده ۷-بیمه مركزی فهرست مدارك مورد نیاز برای صدور و تمدید پروانه كارگزاری و همچنین ضوابط و معیارهای مصاحبه
موضوع بند ۹ ماده ۳ این آییننامه را تعیین و در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر خواهد كرد.
ماده ۸-بیمه مركزی پروانه كارگزاری را برای مدت سه سال صادر و برای دوره های بعد مشروط به وجود شرایط مقرر در
این آیین نامه تمدید خواهد نمود.
ماده ۹-در پروانه كارگزاری، مشخصات و اطلاعات مربوط به كارگزار بیمه، نشانی محل كار، مدت اعتبار و غیرقابل
انتقال بودن آن درج میگردد.
ماده ۱۰-تابلو، مهر و سربرگ كارگزار بیمه و مندرجات آنها باید متحدالشكل و مانند نمونهای باشد كه بیمه مركزی
تعیین میكند.
فصل سوم- مسئولیت ها و وظایف كارگزار بیمه
ماده ۱۱-كارگزار بیمه مجاز است برای اخذ پوشش بیمه صرفاً به مؤسسات بیمه مجاز موضوع بند ۴ ماده ۱ این آییننامه
مراجعه نماید.
ماده ۱۲-كارگزار بیمه مسئول صحت امضای بیمهگذار كه ذیل فرم پیشنهاد بیمه را امضا مینماید، خواهد بود. همچنین در
صورتی كه كارگزار بیمه به موجب اجازهنامه كتبی رسمی به نمایندگی از متقاضی خدمات بیمه فرم پیشنهاد را تكمیل و امضا
نماید مسئول صحت اطلاعات مندرج در آن خواهد بود.
ماده ۱۳-كارگزار بیمه بازرگان شناخته میشود و باید طبق قوانین و مقررات جاری معاملات مربوط را در دفاتر قانونی خود
ثبت نماید. كارگزار بیمه باید آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد خود را در چارچوبی كه بیمه مركزی تعیین میكند ارایه
نماید.
ماده ۱۴-متقاضی پروانه كارگزاری باید با نظر بیمه مركزی تضمینی به صورت وجه نقد یا اوراق مشاركت بی نام با قابلیت
بازخرید قبل از سررسید یا ضمانتنامه بانكی نزد بیمه مركزی تودیع نماید. حداقل میزان این تضمین در هر یك از گروه
رشتههای بیمههای زندگی یا غیرزندگی برای متقاضی پروانه كارگزاری حقیقی پنجاه میلیون ریال و برای متقاضی پروانه
كارگزاری حقوقی یكصد میلیون ریال میباشد. بیمه مركزی میتواند مبالغ مذكور را هر سه سال یكبار افزایش دهد.
تضمین مذكور تضمین حقوق و مطالبات بیمه گذاران، بیمه شدگان یا صاحبان حقوق آنان و یا افراد ذینفع در بیمه نامه ها با
حق رجحان نسبت به سایر بستانكاران كارگزار بیمه می باشد و در میان آنها حق تقدم با بیمه عمر است.
تبصره ۱-بیمه مركزی میتواند در زمان تمدید هر پروانه كارگزاری، مبالغ تضمین موضوع این ماده را حداكثر معادل ۱ درصد
پرتفوی حق بیمه سال قبل آن كارگزار بیمه، افزایش دهد.
تبصره ۲-مدت اعتبار تضمین های مذكور در این ماده باید حداقل معادل دو برابر مدت اعتبار مندرج در پروانه كارگزاری
باشد.
ماده ۱۵-متقاضی پروانه كارگزاری و كارگزار بیمه پس از سپردن تضمین موضوع ماده ۱۴ این آیین نامه باید طبق سند رسمی و
ضمن عقد خارج لازم به بیمه مركزی وكالت دهد كه بیمه مركزی بتواند با توجه به مدلول ماده مذكور، بنا به تشخیص خود
برای جبران خسارات وارده ناشی از عمد، تقصیر، غفلت، مسامحه و یا قصور كارگزار بیمه و یا بازاریابها و یا كاركنان وی
از تضمین مذكور استفاده نماید.
ماده ۱۶-متقاضی پروانه كارگزاری و كارگزار بیمه مكلف است علاوه بر تضمین مذكور در ماده ۱۴ این آییننامه، بیمه نامه
مسئولیت حرفهای فعالیت كارگزاری بیمه را از یكی از مؤسسات بیمه مجاز موضوع بند ۴ ماده ۱ این آییننامه خریداری
نماید. موارد تحت پوشش، مدت و حداقل سرمایه بیمهنامه مسئولیت مذكور را بیمه مركزی تعیین خواهد نمود.
ماده ۱۷-كارگزار بیمه مكلف است قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمهگری، آییننامههای مصوب شورای عالی بیمه و
دستورالعملها و بخشنامههای ابلاغی بیمه مركزی و سایر قوانین و مقررات كشور در خصوص فعالیت دلالی را رعایت نماید.
ماده ۱۸-کارگزار بیمه مكلف است در صورت تعلیق فعالیت یا عدم تمدید یا لغو پروانه كارگزاری نسبت به استرداد پروانه
كارگزاری به بیمه مركزی اقدام نماید.
ماده ۱۹-كارگزار بیمه حقوقی مكلف است صورتجلسات مجامع عمومی با موضوع تغییر در اساسنامه، تغییر میزان سرمایه و یا
تغییر در تركیب اعضای هیئت مدیره و صورتجلسات هیئت مدیره با موضوع تغییر مدیرعامل، تغییر سمت اعضای هیئت مدیره و یا
تغییر صاحبان امضای مجاز خود را به بیمه مركزی ارایه نماید. اعمال و ثبت تغییرات مذكور، منوط به اعلام موافقت كتبی
بیمه مركزی است.
ماده ۲۰-كارگزار بیمه مسئول جبران خسارتهای ناشی از عمد، تقصیر، غفلت، مسامحه یا قصور خود و بازاریابها و كاركنان
خود در انجام فعالیتهای موضوع ماده ۲ این آییننامه است.
ماده ۲۱-كارگزار بیمه ملزم به حفظ اسرار و اطلاعاتی است كه به مناسبت شغل خود بدست میآورد، در صورت افشا غیر مجاز
این اسرار، بیمه مركزی می تواند نسبت به عدم تمدید یا لغو پروانه كارگزاری وی اقدام نماید.
ماده ۲۲-كارگزار بیمه مكلف است به طور مستند تمام اطلاعات لازم درباره بیمه مورد پیشنهاد و نیز نرخ حقبیمه مربوط را
برای متقاضی خدمات بیمه تشریح و به او ارایه و اعلام نماید و بیمهنامه را برابر با درخواست و پیشنهادات اعلامی
متقاضی خدمات بیمه از مؤسسه بیمه اخذ نماید و در غیر این صورت مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.
ماده ۲۳-كارگزار بیمه مجاز به دریافت حقبیمه به هیچ نحوی از انحاء اعم از نقدی، چك بانكی در وجه حامل یا بنام خود و
طرق دیگر نیست مگر این كه از مؤسسه بیمه مربوط اجازه نامه كتبی داشته باشد كه در این صورت، پرداخت حقبیمه به
كارگزار بیمه در حكم پرداخت حقبیمه به مؤسسه بیمه است و مؤسسه بیمه مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.
تبصره- چنانچه كارگزار بیمه بر خلاف مفاد این ماده عمل نماید، در مقابل بیمهگذار و مؤسسه بیمه مسئول خواهد بود.
ماده ۲۴-كارگزار بیمه حق دریافت خسارت بیمه گذار یا ذینفع را از مؤسسه بیمه ندارد. مؤسسه بیمه موظف است خسارت را در
وجه بیمهگذار و یا ذینفع یا به حواله كرد پرداخت نماید.
ماده ۲۵-كارگزار بیمه حق ندارد از خسارتی كه مؤسسه بیمه به بیمهگذار یا ذینفع میپردازد مبلغی به هر عنوان دریافت
دارد.
ماده ۲۶-كارگزار بیمه باید از رقابت مكارانه و ناسالم و انجام تبلیغات علیه مؤسسات بیمه ، نمایندگان بیمه و سایر
كارگزاران بیمه خودداری كند.
ماده ۲۷-كارگزار بیمه موظف است هر سال تصویر اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی خود را به بیمه مركزی ارایه نماید.
ماده ۲۸-كارگزار بیمه حقوقی مكلف است هر سال صورت های مالی حسابرسی شده خود را همراه با یادداشت های پیوست حداكثر
ظرف مدت ۱۵ روز پس از تصویب در مجمع عمومی سهامداران به بیمه مركزی ارایه نماید
ماده ۲۹-كارگزار بیمه موظف است آمار، اطلاعات و مدارك مندرج در این آییننامه را از طریق سامانه نظارت و هدایت
الكترونیكی بیمه (سنهاب) به بیمه مركزی ارسال نماید.
فصل چهارم- تكالیف مؤسسه بیمه
ماده ۳۰-قبول بیمه توسط مؤسسه بیمه از هر شخص به عنوان كارگزار بیمه در صورتی كه فاقد پروانه كارگزاری معتبر باشد،
ممنوع است.
ماده ۳۱-مؤسسه بیمه و یا نماینده آن موظفند نام و كد تخصیص یافته بیمه مركزی به كارگزار بیمه را در بیمهنامهای كه
به پیشنهاد او صادر میشود درج نمایند.
ماده ۳۲-اگر برای بیمهای چند كارگزار بیمه نرخ و شرایط خواسته باشند مؤسسه بیمه باید در كمال بیطرفی عمل نماید.
ماده ۳۳-در صورتی كه مؤسسه بیمهای پیشنهاد كارگزار بیمهای را رد نماید، نمیتواند همان بیمه را با همان شرایط از
كارگزار بیمه دیگری قبول كند.
ماده ۳۴-مؤسسه بیمه نمیتواند بیمهای را كه به وسیله كارگزار بیمه به مؤسسه یا نماینده مؤسسه پیشنهاد شده است از
طریق مستقیم یا به وسیله نماینده خود قبول نماید مگر اینكه بیمهگذار انصراف خود را از صدور بیمهنامه از طریق
كارگزار بیمه كتباً اعلام دارد. در این صورت مؤسسه بیمه یا نماینده مؤسسه نمیتواند تخفیفی برای بیمهگذار منظور
نموده یا به وی پرداخت كند.
ماده ۳۵-اگر كارگزار بیمه پیشنهاد بیمه گذار خود را به مؤسسه بیمه یا نماینده مؤسسه تسلیم دارد، مؤسسه بیمه یا
نماینده مؤسسه مزبور نمیتواند همان بیمه را از كارگزار بیمه دیگری قبول كند مگر با دستور صریح و كتبی بیمهگذار.
ماده ۳۶-مؤسسه بیمه موظف است حداكثر یكماه پس از دریافت حقبیمه، كارمزد كارگزار بیمه را پرداخت نماید مگر آنكه
طرفین كتباً به نحو دیگری توافق نموده باشند.
تبصره-مؤسسه بیمه موظف است میزان كارمزد قابل پرداخت به كارگزار بیمه را كتباً به وی اعلام نماید. در صورت عدم اعلام
كتبی كارمزد به كارگزار بیمه، كارمزد قابل پرداخت معادل حداكثر كارمزدهای مقرر در آییننامه كارمزد نمایندگی و دلالی
رسمی بیمه خواهد بود. در هر حال كارمزد قابل پرداخت به كارگزار بیمه نباید از حداكثر كارمزدهای مقرر در آییننامه
مذكور بیشتر باشد.
ماده ۳۷-چنانچه تغییراتی در بیمه نامه داده شده باشد و این تغییرات باعث افزایش حق بیمه گردد، كارمزد كارگزار بیمه
نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت و درصورتی كه مبلغ حقبیمه تقلیل یابد یا به بیمهگذار مسترد گردد، كارمزد
كارگزار بیمه نیز به همان نسبت كاهش یا برگشت داده خواهد شد. مؤسسه بیمه باید این تغییرات را به كارگزار بیمه مربوط
كتباً اطلاع دهد.
ماده ۳۸-بیمهنامههایی كه به پیشنهاد كارگزار بیمه و با كد اختصاصی وی صادر شده و معتبر میباشد، پرتفوی كارگزار بیمه
محسوب می شود. كارگزار بیمه میتواند پرتفوی خود را با موافقت بیمه مركزی و با اطلاع مؤسسه بیمه مربوط به كارگزار
بیمه دیگری انتقال دهد.
تبصره-در صورت فوت یا حجر كارگزار بیمه حقیقی، وراث یا نماینده قانونی وی میتوانند حداكثر تا مدت یكسال پس از تاریخ
فوت یا حجر، با موافقت بیمه مركزی كد اختصاصی وی را به شخص دیگری كه واجد شرایط این آییننامه باشد، انتقال دهند. طی
این مدت پروانه كارگزاری وی تعلیق و در صورت عدم انتقال ظرف مدت مذكور، لغو میشود.
ماده ۳۹-كارگزار بیمه حقوقی می تواند با موافقت بیمه مركزی در داخل یا خارج از كشور شعبه تأسیس نماید.
فصل پنجم- نظارت
ماده ۴۰-بیمه مركزی میتواند محل فعالیت و دفاتر و مدارك كارگزار بیمه را بازرسی كند. كارگزار بیمه مكلف به همكاری و
ارایه اسناد و توضیحات مورد نیاز به بیمه مركزی است.
ماده ۴۱-شغل كارگزار بیمه حقیقی، مدیر عامل، عضو بیمهای هیئت مدیره و مسئول شعب كارگزار بیمه حقوقی و همچنین موضوع
فعالیت كارگزار بیمه حقوقی باید منحصراً انجام فعالیت های موضوع ماده ۲ این آییننامه باشد. سمتهای آموزشی در
مؤسسات آموزش عالی مشمول این حكم نمیباشد.
تبصره-كاركنان بیمه مركزی و مؤسسات بیمه و اعضای هیئت مدیره آنها، نمایندگان بیمه و كارگزاران بیمه اتـكایی و
نماینده بیمه حقوقی، ارزیابان خسارت و اكچوئران رسمی بیمه نمی توانند در كارگزاریهای بیمه سمت یا سهم یا فعالیت
داشته باشند. همچنین مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و مسئول شعب كارگزار بیمه حقوقی نمی توانند در سایر كارگزاری های
بیمه اعم از مستقیم و اتكایی سمت یا سهم داشته یا به عنوان كارگزار بیمه حقیقی فعالیت داشته باشند.
ماده ۴۲-بیمه مركزی مرجع رسیدگی به تخلفات كارگزار بیمه از مقررات این آییننامه میباشد. در هر حال رسیدگی به
تخلفات كارگزار بیمه در مرجع فوقالذكر مانع از این نخواهد بود كه در دادگاه های عمومی تخلفات كارگزار بیمه طبق
قوانین جزائی و یا مدنی مورد رسیدگی و تعقیب قرار گیرد.
ماده ۴۳-در صورت احراز تخلف كارگزار بیمه از قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمه گری، آیین نامه های مصوب
شورای-عالی بیمه، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی بیمه مركزی و قوانین و مقررات كشور، بیمه مركزی میتواند
متناسب با نوع، تكرار، تعدد و شدت تخلف، تصمیمات زیر را اتخاذ نماید:
- 1. تذكر كتبی به كارگزار بیمه حقیقی یا مدیرعامل یا عضو بیمهای كارگزار بیمه حقوقی.
- 2. سلب صلاحیت مدیرعامل یا عضو بیمهای كارگزار بیمه حقوقی.
- 3. تعلیق پروانه كارگزاری حداكثر تا یكسال.
- 4. لغو پروانه كارگزاری.
ماده ۴۴-پروانه كارگزاری علاوه بر بند ۴ ماده ۴۳ در موارد زیر نیز توسط بیمه مركزی لغو میشود:
- 1. به درخواست كارگزار بیمه.
- 2. در صورتی كه كارگزاری بیمه حقوقی یا مدیرعامل یا عضو بیمه ای هیئت مدیره كارگزار بیمه حقوقی هر یك از شرایط مندرج در این آیین نامه را از دست بدهد یا مستنداتی كشف شود مبنی بر اینكه وی از ابتدا شرایط مذكور را نداشته است.
- 3. در صورت استعفا، عزل یا فوت مدیرعامل یا عضو بیمهای هیئت مدیره كارگزار بیمه حقوقی یا از دست دادن یكی از شرایط مقرر در ماده ۳ این آییننامه و عدم معرفی فرد جایگزین تا سه ماه جهت بررسی صلاحیت وی.
- 4. در صورتی كه كارگزار بیمه تا دو سال پس از صدور پروانه كارگزاری، عملیات خود را شروع نكند.
- 5. در صورتی كه كارگزار بیمه یك سال پس از اتمام اعتبار پروانه كارگزاری نسبت به تمدید آن اقدام ننماید.
- 6. انحلال كارگزار بیمه حقوقی.
- 7. ورشكستگی كارگزار بیمه حقوقی.
- 8. در سایر موارد پیش بینی نشده در این آیین نامه.
ماده ۴۵-در صورت لغو پروانه كارگزاری حقوقی، چنانچه طی یكسال شركت موضوع فعالیت خود را تغییر ندهد، باید منحل شود.
ماده ۴۶-در صورت لغو پروانه كارگزاری، بیمه مركزی پس از اخذ مفاصاحساب عملیات كارگزاری بیمه از مؤسسات بیمه و در
صورت عدم وجود شكایت از كارگزار بیمه از سوی بیمه گذاران، بیمه شدگان یا صاحبان حقوق آنان یا افراد ذینفع در بیمه
نامه ها، تضمین مندرج در ماده ۱۴ این آیین نامه را مسترد خواهد نمود. عدم ارایه مفاصاحساب توسط مؤسسات بیمه ظرف مدت
۳ ماه از تاریخ درخواست بیمه مركزی به منزله موافقت آنها با استرداد تضمین مذكور میباشد.
ماده ۴۷-اگر پروانه كارگزاری به علت تخلف بر اساس اعلام بیمه مركزی لغو شود، كارگزار بیمه حقیقی و مدیرعامل كارگزار
بیمه حقوقی، برای مدتی كه بیمه مركزی تعیین میكند، نمیتواند به عنوان نماینده بیمه حقیقی، كارگزار بیمه حقیقی،
ارزیاب خسارت بیمهای حقیقی، اكچوئر رسمی بیمه حقیقی، نماینده فروش بیمه عمر یا مدیرعامل و عضو هیئت مدیره نماینده
بیمه حقوقی، كارگزار بیمه حقوقی، كارگزار بیمه اتكایی، ارزیاب خسارت بیمهای حقوقی، اكچوئر رسمی بیمه حقوقی فعالیت
نماید.
ماده ۴۸-بیمه مركزی به نحو مقتضی صدور، تعلیق، عدم تمدید و لغو پروانه كارگزاری را به سندیكای بیمهگران ایران،
مؤسسات بیمه و كانون انجمنهای صنفی كارگزاران بیمه اعلام خواهد نمود. بیمه مركزی این موارد را از طریق پایگاه
اطلاعرسانی خود به اطلاع عموم میرساند.
ماده ۴۹-در صورت عدم اجرای مفاد این آییننامه توسط مؤسسه بیمه، بیمه مركزی میتواند حسب مورد هر یك از اقدامات زیر
را انجام دهد:
- 1. اخطار كتبی به مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره یا مدیران ذیربط مؤسسه بیمه؛
- 2. سلب صلاحیت مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره یا مدیران ذیربط مؤسسه بیمه.
ماده ۵۰-كارگزاران بیمه كه قبلاً پروانه كارگزاری دریافت نمودهاند، موظفند حداكثر سه سال پس از ابلاغ این آییننامه
شرایط خود را با مفاد آن منطبق نمایند، در غیر این صورت پروانه كارگزاری آنها تا رفع مغایرت (حداكثر یكسال) تعلیق و
پس از آن لغو خواهد شد.
فصل ششم- سایر موارد
ماده ۵۱-مواردی كه در این آییننامه پیشبینی نشده است تابع قانون تاسیس بیمه مركزی ایران و بیمهگری، قانون تجارت،
قانون راجع به دلالان و سایر قوانین و مقررات مربوط و عرف بیمه خواهد بود.
ماده ۵۲-این آییننامه از تاریخ ابلاغ جایگزین آییننامه دلالی رسمی بیمه (آیین نامه شماره ۶) و اصلاحات بعدی آن می
شود.
مكمل آییننامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم آییننامه شماره ۹۲/۱
شورایعالی بیمه در اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمهگری، در جلسه مورخ1395/11/24 آیین-نامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم (آیین نامه شماره ۹۲) را به شرح زیر اصلاح و به عنوان "آیین نامه شماره ۱/۹۲" و مكمل آییننامه مذكور تصویب نمود:
ماده ۳۴-آیین نامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم (آیین نامه شماره ۹۲) به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده ۳۴-مؤسسه بیمه نمیتواند بیمهای را كه به وسیله كارگزار بیمه به مؤسسه یا نماینده مؤسسه پیشنهاد شده است از
طریق مستقیم یا به وسیله نماینده خود قبول نماید مگر اینكه بیمهگذار انصراف خود را از صدور بیمهنامه از طریق
كارگزار بیمه كتباً اعلام دارد. در این صورت مؤسسه بیمه یا نماینده مؤسسه نمیتواند تخفیفی برای بیمهگذار منظور
نموده یا به وی پرداخت كند. همچنین كاركنان مؤسسه بیمه به جز در مواردی كه به تصویب هیئت مدیره شركت بیمه رسیده
باشد، مجاز نیستند انعقاد قرارداد بیمه بیمهنامهای كه مؤسسه بیمه به طور مستقیم بازاریابی و یا جذب كرده است را به
كارگزار بیمه هدایت و واگذار كنند.
تبصره ۱-هیئت مدیره مؤسسه بیمه میتواند با توجه به نوع بیمه نامه، مبلغ حق بیمه، درصد و میزان كارمزد و سایر
ملاحظات، تصمیمگیری در اینگونه موارد را به مدیرعامل، مدیران و یا دیگر مسئولین مؤسسه واگذار نماید. در این صورت
میزان كارمزد فروش بیمهنامه متناسب با حجم كار و خدمات و نیز با رعایت سقفهای مصوب شورای عالی بیمه تعیین میشود.
تبصره ۲-چنانچه محرز شود هر یك از كاركنان مؤسسه بیمه بدون رعایت ضوابط مقرر در این آییننامه یا مصوبه هیئت مدیره،
اشخاصی كه قصد خرید بیمهنامه یا انعقاد قرارداد بیمه به صورت مستقیم از موسسه بیمه داشتهاند را به كارگزار بیمه
معینی معرفی و یا كد كارگزار را در بیمهنامه، الحاقیه یا قرارداد بیمه درج كرده است، تخلف محسوب میشود و مشمول
مقررات انضباطی مربوط خواهد بود."
مکمل آییننامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم
آییننامه شماره ۹۲/۲
شورایعالی بیمه در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳، به استناد ماده ۱۷ و در اجرای ماده ۶۸ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمهگری، آیین نامه كارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم را به شرح زیر اصلاح و به عنوان آییننامه شماره ۹۲/۲ و مکمل آیین نامه مذکور تصویب نمود:
1-تعریف زیر به ماده ۱ آیین نامه اضافه شود:
پروانه کارگزاری (دلال)رسمی بیمه برخط (آنلاین): مجوزی است که به کارگزار بیمه حقوقی و یا سایر اشخاص حقوقی متقاضی واجد شرایط مقرر در این آیین نامه برای انجام فعالیت های زیر در هر یك از رشتههای بیمه موضوع فعالیت، توسط بیمه مركزی صادر می گردد:
- • ایجاد امکان مقایسه و ارایه مشاوره آنلاین در خصوص نرخ و شرایط خدمات بیمه به متقاضی خدمات بیمهای.
- • بازاریابی و ایجاد امکان فروش آنلاین در رشته های بیمه ای برای مؤسسات بیمه، نمایندگان آنها و کارگزاران رسمی بیمه.
- • ایجاد امکان واریز آنلاین حق بیمه از طریق اتصال به سیستم های مالی موسسه بیمه."
۲-متن زیر به عنوان تبصره ۵ به ماده۳ آیین نامه اضافه شود :
"تبصره ۵-مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی متقاضی اخذ پروانه کارگزاری (دلال) رسمی بیمه برخط
(آنلاین) ضمن داشتن شرایط مندرج در بندهای ۱ الی ۷، ۹ و ۱۰ ماده ۳ این آیین نامه، باید حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط
در زمینه بیمه به تشخیص بیمه مرکزی داشته باشند. "
۳-مواد زیر به ابتدای فصل ششم آیین نامه اضافه و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح شود:
ماده ۵۱-سایر شرایط لازم برای اعطای پروانه و کد فعالیت به كارگزاری برخط (آنلاین)، نحوه تبادل اطلاعات بین بیمه
مرکزی و موسسه بیمه و کارگزار برخط (آنلاین) و سایر موضوعات مربوط با فعالیت کارگزاران برخط (آنلاین) توسط بیمه
مرکزی ایران تهیه و ابلاغ خواهد شد.
" ماده۵۲-کارگزار(دلال) رسمی بیمه برخط (آنلاین) مشمول سایر احکام مقرر در این آیین نامه می باشد."
قانون معاملات بیمه
قانون بیمه (مصوب 07/02/1316)
ماده ۱- بیمه عقدی است كه به موجب آن یك طرف تعهد می كند در ازاء پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا
بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد.
متعهد را بیمه گر طرف تعهد را بیمه گذار وجهی را كه بیمه گذار به بیمه گر می پردازد حق بیمه و آنچه را كه بیمه می
شود موضوع بیمه نامند
ماده ۲- عقد بیمه و شرایط آن باید به موجب سند كتبی باشد و سند مزبور موسوم به بیمه نامه خواهد بود.
ماده ۳- در بیمه نامه باید امور ذیل بطور صریح قید شود.
- 1. تاریخ انعقاد قرارداد .
- 2. اسم بیمه گر و بیمه گذار .
- 3. موضوع بیمه .
- 4. حادثه یا خطری كه عقد بیمه به مناسبت آن بعمل آمده است.
- 5. ابتدا و انتهای بیمه .
- 6. حق بیمه
- 7. میزان تعهد بیمه گر درصورت وقوع حادثه
ماده ۴- موضوع بیمه ممكن است مال باشد اعم از عین یا منفعت یا هر حق مالی یا هر نوع مسئولیت حقوقی مشروط بر اینكه
بیمه گذار نسبت به بقاء آنچه بیمه می دهد ذی نفع باشد و همچنین ممكن است بیمه برای حادثه یا خطری باشد كه از وقوع آن
بیمه گذار متضرر می گردد.
ماده ۵- بیمه گذار ممكن است اصیل باشد یا به یكی از عناوین قانونی نمایندگی صاحب مال یا شخص ذینفع را داشته یا
مسئولیت حفظ آن را از طرف صاحب مال داشته باشد.
ماده ۶- هركس بیمه می دهد بیمه متعلق به خود اوست مگر آنكه در بیمه نامه تصریح شده باشد كه مربوط به دیگری است لیكن
در بیمه حمل و نقل ممكن است بیمه نامه بدون ذكر اسم (بنام حامل ) تنظیم شود.
ماده ۷- طلبكار می تواند مالی را كه در نزد او وثیقه یا رهن است بیمه دهد دراین صورت هرگاه حادثه ای نسبت به مال
مزبور رخ دهد از خساراتی كه بیمه گر باید بپردازد تا میزان آنچه را كه بیمه گذار در تاریخ موقوع حادثه طلبكار است به
شخص او و بقیه به صاحب مال تعلق خواهد گرفت.
ماده ۸- در صورتی كه مالی بیمه شده باشد در مدتی كه بیمه باقیست نمی توان همان مال را به نفع همان شخص و از همان خطر
مجددا بیمه نمود.
ماده ۹- در صورتی كه مالی به كمتر از قیمت بیمه شده باشد نسبت به بقیه قیمت می توان آن را بیمه نمود دراین صورت هریك
از بیمه گران به نسبت مبلغی از مال كه بیمه كرده است مسئول خواهد بود.
ماده ۱۰- درصورتی كه مالی به كمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد بیمه گر فقط به تناسب مبلغی كه بیمه كرده است با قیمت
واقعی مال مسوول خسارت خواهد بود.
فسخ و بطلان
ماده ۱۱- چنانچه بیمه گذار یا نماینده او با قصد تقلب مالی را اضافه برقیمت عادله در موقع عقد قرارداد بیمه داده
باشد عقد بیمه باطل و حق بیمه دریافتی قابل استرداد نیست .
ماده ۱۲- هرگاه بیمه گذار عمدا از اظهار مطالبی خودداری كند یا عمدا اظهارات كاذبه بنماید و مطالب اظهار نشده یا
اظهارات كاذبه طوری باشد كه موضوع خطر را تغییر داده یا از اهمیت آن در نظر بیمه گر بكاهد عقد بیمه باطل خواهد بود
حتی اگر مراتب مذكوره تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. دراین صورت نه فقط وجوهی كه بیمه گذار پرداخته است قابل
استرداد نیست بلكه بیمه گر حق دارد اقساط بیمه را كه تا آن تاریخ عقب افتاده است نیز از بیمه گذار مطالبه كند.
ماده ۱۳- اگر خودداری از اظهار مطالبی یا اظهارات خلاف واقع از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمی شود – دراین صورت
هرگاه مطالب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع قبل از وقوع حادثه معلوم شود بیمه گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را از
بیمه گذار درصورت رضایت او دریافت داشته قرارداد را ابقاء كند و یا قرارداد بیمه را فسخ كند – درصورت فسخ بیمه گر
باید مراتب را به موجب اظهار نامه یا نامه سفارشی دو قبضه به بیمه گذاراطلاع دهد اثر فسخ ده روز پس از ابلاغ مراتب
به بیمه گذار شروع می شود و بیمه گر باید اضافه حق بیمه دریافتی تا تاریخ فسخ را به بیمه گذار مسترد دارد.
درصورتی كه مطالب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع بعد از وقوع حادثه معلوم شود خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی
كه بایستی درصورت اظهار خطر بطور كامل و واقع پرداخته شده باشد تقلیل خواهد یافت.
ماده ۱۴- بیمه گر مسوول خسارات ناشیه از تقصیر بیمه گذار یا نمایندگان او نخواهد بود.
ماده ۱۵- بیمه گذار باید برای جلوگیری از خسارت مراقبتی را كه عادتا هركس از مال خود می نماید نسبت به موضوع بیمه
نیز بنماید و در صورت نزدیك شدن حادثه یا وقوع آن اقداماتی را كه برای جلوگیری از سرایت و توسعه خسارت لازم است بعمل
آورد . اولین زمان امكان و منتهی در ظرف پنج روز از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه بیمه گر را مطلع سازد والا بیمه
گر مسئول نخواهد بود مگر آنكه بیمه گذار ثابت كند كه بواسطه حوادثی كه خارج از اختیار او بوده است اطلاع به بیمه گر
در مدت مقرر برای او مقدور نبوده است .
مخارجی كه بیمه گذار برای جلوگیری از توسعه خسارت می نماید بر فرض كه منتج به نتیجه نشود بعهده بیمه گر خواهد بود
ولی هر گاه بین طرفین در موضوع لزوم مخارج مزبوره یا تناسب آن با موضوع بیمه اختلافی ایجاد شود حل اختلاف به حكم یا
محكمه رجوع می شود.
ماده ۱۶- هرگاه بیمه گذار در نتیجه عمل خود خطری را كه به مناسبت آن بیمه منعقد شده است تشدید كند یا یكی از كیفیات
آن بیمه منعقد شده است تشدید كند یا یكی از كیفیات یا وضعیت موضوع بیمه را بطوری تغییر دهد كه اگر وضعیت مزبور قبل
از قرارداد موجود بود بیمه گر حاضر برای انعقاد قرارداد با شرایط مذكوره در قرارداد نمی گشت باید بیمه گر را
بلافاصله از آن مستحضر كند – اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت موضوع بیمه در نتیجه عمل بیمه گذار نباشد مشارالیه باید
مراتب را در ظرف ده روز از تاریخ اطلاع خود رسما به بیمه گر اعلام كند .
در هر دو مورد مذكور در فوق بیمه گر حق دارد اضافه حق بیمه را معین نموده به بیمه گذار پیشنهاد كند و در صورتی كه
بیمه گذار حاضر برای قبولی و پرداخت آن نشود قرارداد را فسخ كند و اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار
باشدخسارات وارده را نیز از مجرای محاكم عمومی از او مطالبه كند و درصورتی كه بیمه گر پس از اطلاع تشدید خطر به نحوی
از انحاء رضایت به بقاء عقد قراداد داده باشد مثل آنكه اقساطی از وجه بیمه را پس از اطلاع از مراتب از بیمه گذار
قبول كرده یا خسارت بعد از وقوع حادثه به او پرداخته باشد دیگر نمی تواند به مراتب مذكوره استناد كند – وصول اقساط
حق بیمه بعد از اطلاع از تشدید خطر یا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه و نحو آن دلیل بر رضایت بیمه گر به بقاء
قرارداد می باشد.
ماده ۱۷- درصورت فوت بیمه گذار یا انتقال موضوع بیمه به دیگری اگر ورثه یا منتقل الیه كلیه تعهداتی را كه موجب
قرارداد بعهده بیمه گذار بوده است در مقابل بیمه گر اجرا كند عقد بیمه به نفع ورثه یا منتقل الیه به اعتبار خود باقی
می ماند معهذا هریك از بیمه گر یا ورثه یا منتقل الیه حق فسخ آن را نیز خواهند داشت.
بیمه گر حق دارد در ظرف سه ماه از تاریخی كه منتقل الیه قطعی موضوع بیمه تقاضای تبدیل بیمه نامه را به نام خود می
نماید عقد بیمه را فسخ كند.
درصورت انتقال موضوع بیمه به دیگری ناقل مسئول كلیه اقساط عقب افتاده وجه بیمه در مقابل بیمه گر خواهد بود لیكن از
تاریخی كه انتقال را به بیمه گر بموجب نامه سفارشی یا اظهار نامه اطلاع می دهد نسبت به اقساطی كه از تاریخ اطلاع به
بعد باید پرداخته شود مسئول نخواهد بود.
اگر ورثه یا منتقل الیه متعدد باشند هریك از آنها نسبت به تمام وجه بیمه در مقابل بیمه گر مسئول خواهد بود.
ماده ۱۸- هرگاه معلوم شود خطری كه برای آن بیمه به عمل آمده قبل از عقد قرارداد واقع شده بوده است قرارداد بیمه باطل
و بی اثر خواهد بود دراین صورت اگر بیمه گر وجهی از بیمه گذار گرفته باشد عشر از مبلغ مزبور را بعنوان مخارج كسر و
بقیه را باید به بیمه گذار مسترد دارد.
مسولیت بیمه گر
ماده ۱۹- مسوولیت بیمه گر عبارت است از تفاوت قیمت مال بیمه شده بلافاصله قبل ازوقوع حادثه با قیمت باقی مانده آن
بلافاصله بعد از حادثه خسارت حاصله به پول نقد پرداخته خواهد شد مگر اینكه حق تعمیر و یا عوض برای بیمه گر در سند
بیمه پیش بینی شده باشد دراین صورت بیمه گر ملزم است موضوع بیمه را در مدتی كه عرفا كمتر از آن نمی شود تعمیر كرده
یا عوض را تهیه و تحویل نماید.
در هر صورت حداكثر مسئولیت بیمه گر از مبلغ بیمه شده تجاوز نخواهد كرد.
ماده ۲۰- بیمه گر مسئول خساراتی كه عیب ذاتی مال ایجاد می شود نیست مگر آنكه در بیمه نامه شرط خلافی شده باشد.
ماده ۲۱- خسارات وارده از حریق كه بیمه گر مسئول آن است عبارت است از :
- ۱- خسارت وارده به موضوع بیمه از حریق اگر چه حریق در نزدیكی آن واقع شده باشد.
- ۲- هرخسارت یا تنزل قیمت وارده به اموال از آب یا هر وسیله دیگری كه برای خاموش كردن آتش بكار برده شده است.
- ۳- تلف شدن یا معیوب شدن مال در موقع نجات دادن آن از حریق .
- ۴- خسارت وارده به اموال بیمه شده در نتیجه خراب كردن كلی یا جزئی بناء برای جلوگیری از سرایت یا توسعه حریق.
ماده ۲۲- در بیمه های ذیل خسارت به این طریق حساب می شود:
- ۱- در بیمه حمل و نقل قیمت مال در مقصد.
- ۲- دربیمه منافعی كه متوقف بر امری است منافعی كه در صورت پیشرفت امر عاید بیمه گذار می شد.
- ۳- در بیمه محصول زراعتی قیمت آن در سر خرمن و موقع برداشت محصول . برای تعیین میزان واقعی خسارت مخارج و حق الزحمه كه درصورت عدم وقوع حادثه به مال تعلق می گرفت از اصل قیمت كسر خواهد شد و در هر صورت میزان خسارت از قیمت معینه در بیمه نامه تجاوز نخواهد
كرد.
ماده ۲۳- در بیمه عمر یا نقص یا شكستن عضوی از اعضاء بدن مبلغ پرداختی بعد از مرگ یا نقصان عضو باید بطور قطع در
موقع عقد بیمه بین طرفین معین شود.
بیمه عمر یا بیمه نقصان یا شكستن عضو شخص دیگری درصورتی كه آن شخص قبلا رضایت خود را كتباٌ نداده باشد باطل است.
هرگاه بیمه گذار اهلیت قانونی نداشته باشد رضایت ولی یا قیم او شرط است.
اگر بیمه راجع به عمر یا نقص یا شكستن عضو بدن جماعتی بطور كلی باشد میزان خسارت عبارت از مبلغی خواهد بود كه مطابق
تعرفه قبلا بین طرفین معین می شود.
ماده ۲۴- وجه بیمه عمر كه باید بعد از فوت پرداخته شود به ورثه قانونی متوفی پرداخته می شود مگر اینكه در موقع عقد
بیمه یا بعد از آن در سند بیمه قید دیگری شده باشد كه دراین صورت وجه بیمه متعلق به كسی خواهد بود كه در سند بیمه
اسم برده شده است.
ماده ۲۵- بیمه گذار حق دارد ذی نفع در سند بیمه عمر خود را تغییر دهد مگر انكه آن را به دیگری انتقال داده و بیمه
نامه را هم به منتقل الیه تسلیم كرده باشد.
ماده ۲۶- در تمام مدت اعتبار قرارداد بیمه عمر بیمه گذار حق دارد وجه معینه در بیمه نامه را به دیگری منتقل نماید
انتقال مزبور باید به امضاء انتقال دهنده و بیمه گر برسد.
ماده ۲۷- اثرات قانونی انتقال وجه بیمه عمر از تاریخ فوت بیمه شده شروع می شود ولی اگر بیمه گذار از بابت آن وجهی
دریافت كرده یا نسبت به آن با بیمه گر معامله نموده باشد در كمال اعتبار خواهد بود.
ماده ۲۸- بیمه گر مسئول خسارات ناشیه از جنگ و شورش نخواهد بود مگر آنكه خلاف آن در بیمه نامه شرط شده باشد.
ماده ۲۹- درمورد بیمه مال منقول درصورت وقوع حادثه و پرداخت خسارت به بیمه گذار بیمه گر از هرگونه مسئولیت در مقابل
ثالث بری می شود.
ماده ۳۰- بیمه گر در حدودی كه خسارات وارده را قبول یا پرداخت می كند در مقابل اشخاصی كه مسئول وقوع حادثه یا خسارت
هستند قائم مقام بیمه گذار خواهد بود و اگر بیمه گذار اقدامی كند كه منافی با عقد مزبور باشد در مقابل بیمه گر مسئول
شناخته می شود.
ماده ۳۱- درصورت توقف یا افلاس بیمه گر بیمه گذار حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
ماده ۳۲- درصورت ورشكستگی بیمه گر بیمه گذاران نسبت به سایر طلبكاران حق تقدم دارند و بین معاملات مختلف بیمه در
درجه اول حق تقدم با معاملات بیمه عمر است.
ماده ۳۳- بیمه گر نسبت به حق بیمه در مقابل هرگونه طلبكاری بر مال بیمه شده حق تقدم دارد حتی اگر طلب سایرین به موجب
سند رسمی باشد.
ماده ۳۴- اگر دریك قرارداد بیمه موضوعات مختلفه بیمه شده باشد درصورت اثبات تقلب از طرف بیمه گذار نسبت به یكی از آن
موضوعات بطلان نسبت به سایر موضوعات نیز سرایت كرده تمام قرارداد باطل خواهد بود.
موضوعات مختلفه كه دریك بیمه نامه ذكر می شود در حكم یك قرارداد محسوب است.
ماده ۳۵- طرفین می توانند در قراردادهای بیمه هر شرط دیگری بنمایند لیكن موعد مذكوره در ماده ۱۶ را نمی توانند تقلیل
دهند ولی ممكن است موعد را به رضایت یكدیگر تمدید كنند.
این قانون شامل قراردادهای گذشته بیمه نیز خواهد بود.
ماده ۳۶- مرور زمان دعاوی ناشی از بیمه دو سال است و ابتدای آن از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی خواهد بود لكن دعاوی
كه قبل از اجرای این قانون در محاكم طرح شده باشد مشمول این ماده نخواهد بود.
این قانون كه مشتمل بر سی و شش ماده است در جلسه هفتم اردیبهشت ماه یكهزارو سیصدو و شانزده به تصویب مجلس شورای ملی
رسید.
شرایط و قوانین ایران راد
کاربر گرامی، با تشکر از اعتماد شما در انتخاب ایران راد خواهشمند است موارد زیر را جهت استفاده بهینه از خدمات و برنامههای کاربردی ایران راد ، ملاحظه فرمائید. ورود کاربران به وبسایت ایران راد و استفاده ازخدمات ارائه شده در این وب سایت یا برنامههای منتشرشده
توسط ایران راد به معنای آگاهی از شرایط و قوانین استفاده از این خدمات و پذیرفتن آن میباشد. ایران راد متأثر از شرایط و قوانین جمهوری اسلامی ایران، شرایط و قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از مصرفکننده و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. لازم
به ذکر است، شرایط و قوانین مندرج در سایت جایگزین کلیهی توافقهای قبلی محسوب میشود و استفاده از هرگونه خدمات این سامانه به عنوان یک قرارداد ضروری تلقی میشود. لذا خواهشمند است در صورت وجود هرگونه ابهام با کارشناسان ما مشورت نمایید
تعاریف
مشتری، کاربر یا بیمهگزار:
مشتری یا کاربر یا بیمهگزار به فردی گفته میشود که با اطلاعات شخصی خود نسبت به ثبت سفارش یا هرگونه استفاده از خدمات ایران راد اقدام نماید. شخصی که در سامانه ایران راد با استفاده از اطلاعات خود نسبت به ثبت سفارش، خرید یا دریافت خدمات برای شخص سومی اقدام
میکند، نیز از طرف ایران راد به عنوان مشتری شناخته شده و ملزم به رعایت تمامی قوانین حاکم بین ایران راد و کاربر میباشد.
نماینده بیمه:
کلیه رابطان شرکتهای بیمهی طرف قرارداد با ایران راد که اصالت و اعتبار فعالیتشان از طرف شرکتهای بیمه فعال در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قرار گرفته باشد و طی استعلامات ادواری ایران راد از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قرار بگیرند.
کیف پول:
کیف پول عبارت است از موجودی کاربر در سامانه ایران راد که اعتبار آن ممکن است از طریق پرداخت بانکی توسط خود کاربر یا توسط ایران راد به واسطه خرید بیمهنامه افزایش یابد.
حریم شخصی:
ایران راد متعهد است در حد توان از حریم شخصی شما محافظت نماید و از جدیدترین تکنولوژیهای موجود جهت حفظ اطلاعات شما استفاده نماید. تمامی مطالب عرضهشده توسط ایران راد مانند متنها، طرحهای گرافیکی، لوگو، موارد قابل دانلود، کپی و تمامی محتوای تولیدشده توسط
ایران راد تحت مالکیت ایران راد محسوب میشود و حق هرگونه استفاده از آنها در انحصار ایران راد میباشد.
شرایط و قوانین سایت
- - اعتبار اعطایی در کیف پول هر فرد، غیر قابل تبدیل به پول نقد و غیر قابل انتقال به سایر کاربران سایت می باشد.
- - تمامی قیمتهای ارائهشده در سامانه از طرف نمایندگان بیمه اعلام میشود و ایران راد هیچ گونه دخل و تصرفی در قیمتها ندارد. چنانچه تخفیفی از طرف ایران راد بر روی قیمت ها اعمال شود، به کاربر اعلام خواهد شد. از آنجا که محصولات ارائهشده در ایران
راد وابسته به شرکتهای بیمه میباشد، انصراف از دریافت بیمهنامه منوط به قوانین داخلی شرکت صادرکنندهی بیمه میباشد.
- - چنانچه درخواست مشتری به هر عنوان امکان عملی شدن را نداشته باشد، ایران راد ملزم بوده در اولین زمان ممکن بعد از ارسال درخواست توسط کاربر او را مطلع سازد و در اولین فرصت ممکن، نسبت به عودت وجه پرداختی کاربر اقدام مینماید.
- - در بیمههای بدنه و بعضی از پوششهای بیمه آتش سوزی، بیمههای درمان و بیمه عمر، صدور بیمهنامه منوط به بازدید از مورد بیمه یا انجام معاینات پزشکی یا دریافت مجوزات لازم میباشد. در این موارد طبیعتا صدور بیمهنامه پس از طی مراحل فوقالذکر صورت
میگیرد و ثبت درخواست از سایت ایران راد در موارد فوق به هیچ عنوان به منزله صادر شدن بیمهنامه نیست. در موارد مذکور ممکن است لازم باشد پس از کارشناسی تغییراتی در درخواست صورتگرفته ایجاد شود که قبل از نهایی شدن به اطلاع مشتری میرسد و در
نهایت پس از طی مراحل فوق امکان صدور بیمهنامه ممکن میگردد. هزینههایی که کاربر برای معاینات پزشکی و سایر موارد فوق متحمل میگردد، از مقدمات لازم جهت احراز شرایط صدور بیمهنامه میباشد که برعهده شخص بیمهگزار است.
- - در بیمههای مسافرتی لازم است بیمهگزار بیمه را قبل از ثبت مهر خروج در پاسپورت خریداری نماید؛ در غیر اینصورت بیمهنامه صادر شده فاقد اعتبار بوده و هیچ گونه مسئولیتی متوجه ایران راد یا شرکت بیمه نخواهد بود. زمان مناسب برای خرید بیمه از شرکتهای
با قابلیت صدور عادی، ۲۴ ساعت قبل از ثبت مهر خروج از کشور و برای خرید بیمه از شرکتهای با قابلیت صدور در لحظه، تا لحظهی قبل از ثبت مهر خروج بر روی پاسپورت شخص مسافر است. با توجه به اینکه در بیمههای مسافرتی با قابلیت صدور در لحظه، اطلاعات
توسط خود بیمهگزار وارد میشود، مسئولیت هرگونه ثبت اشتباه اطلاعات به عهده وارد کننده اطلاعات است و لازم است بیمهگزار تناسب بیمهنامه خریداری شده با مدارک مورد نیاز جهت سفر به کشور مقصد را حتما چک نماید.
- - تمامی بیمهنامههای صادر گشته در ایران راد ، کاملاً مطابق با درخواست مشتری صادر میشود. تمام مواردی که مشتری در هنگام خرید در سیستمهای ایران راد ، اعم از وبسایت و اپلیکیشن وارد مینماید، از جمله سابقهی عدم خسارت، سطح پوششهای مالی و جانی
مورد درخواست، پوششهای جانبی تکمیلی بیمهنامه و دیگر موارد انتخابی، به عنوان درخواست قطعی مشتری تلقی شده و تمام مسئولیت ناشی از انتخابهای انجام شده بر عهدهی مشتری میباشد.
- - در صورت ابطال یا فسخ بیمهنامه، عودت وجه در اسرع وقت و بعد از طی شدن مراحل قانونی و مقررات بانکی صورت خواهد گرفت.
- - بدیهی است چنانچه به دلیل قصور یا اشتباه بیمهگزار در وارد کردن اطلاعات لازم، اختلاف قیمتی با قیمت اولیه در سامانه حاصل شود، بیمهگزار در صورت تمایل به ادامه خرید، متعهد به پرداخت مابه-التفاوت میباشد.
- - حق تغییر شرایط و قوانین سایت، بدون اطلاعیه، برای ایران راد محفوظ بوده و کاربر باید قبل از هر خرید، شرایط و قوانین را بررسی نماید. کاربر با خرید از ایران راد تصدیق مینماید که از شرایط و قوانین آگاه بوده و به آن ملتزم میباشد.
- - کاربران در ارسال اطلاعات خود به ایران راد موظف به رعایت امانت و صداقت بوده و در صورتی که عامدانه اطلاعات غلطی ارائه دهند، حق پیگیری قضایی برای جبران خسارات وارده برای ایران راد محفوظ است.
- - طبق آیین نامه ۱۰۲ بیمه مرکزی اعلام و اقرار می نمایم که شرکت کارگزاری رسمی بیمه مستقیم برخط ایرانیان رادمهر نیوساد(ایران راد) به نمایندگی اینجانب فرم پرسش نامه مربوط به اطلاعات بنده رو تکمیل و امضا نماید.
محصولات قابل ارائه در ایران راد
ایران راد یک سامانه مدیریت و فروش آنلاین بیمه میباشد. در ایران راد هیچ گونه کالای فیزیکی که ماهیت فیزیکی آن دارای ارزش باشد، فروخته نمیشود. آنچه که کاربر میتواند از این سامانه دریافت نماید، خدمات مدیریت بیمه و خرید بیمهنامه است. استفاده از خدمات مدیریت
بیمه برای کاربر رایگان و خرید بیمهنامه برای مشتری شامل هزینه میباشد. کلیه بیمههای قابل فروش در ایران راد با توجه به درخواست مشتری توسط نمایندگان مورد تائید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و برای کاربران مطابق با آدرس ثبتشده ارسال میگردند.
شیوه ثبت و ارسال سفارش
- - کاربر موظف است در هنگام ثبت درخواست خرید با آگاهی کامل و اطلاع از شرایط بیمهنامه درخواستی خود اطلاعات مورد نیاز جهت خرید بیمهنامه جدید را به دقت وارد نماید و در هنگام تحویل بیمهنامه جدید نسبت به تحویل بیمهنامه قبلی اقدام نماید. چنانچه
اطلاعات ارسالی توسط کاربر دارای هرگونه ایرادی باشد یا در هنگام تحویل بیمهنامه جدید، بیمهنامه قبلی تحویل نگردد، درخواست خرید کاربر غیر معتبر بوده و ایران راد حق پیگیری جهت جبران ضرر و زیان احتمالی را برای خود محفوظ میداند. بدیهی است،
در صورت نبود شرایط ذکر شده، بیمهنامه تحویل داده نمیشود.
- - کاربران میتوانند نام، آدرس و تلفن شخص دیگری را برای دریافت سفارش خود وارد نمایند و در این صورت تحویل گیرنده هنگام دریافت میبایست کارت شناسایی ارائه نماید.
- - کاربران حقوقی برای دریافت فاکتور حقوقی میبایست درخواست خود را جداگانه به ایران راد اعلام نمایند.
- - کاربر موظف است جهت نهایی نمودن سفارش، مبلغ بیمهنامه شخص ثالث را از طریق درگاه پرداخت درون سایت به صورت آنلاین پرداخت نماید. چنانچه امکان پرداخت پس از بازدید وجود داشته باشد، در هنگام ثبت درخواست به اطلاع مشتری میرسد و در این صورت نهایی
نمودن درخواست منوط به پرداخت آنلاین نمیباشد.
- - تحویل سفارش در مکانهایی که دارای آدرس قابل استناد نمیباشد، همانند اماکن عمومی، امکان پذیر نخواهد بود؛ به استثناء افرادی که به صورت ثابت در آن محل (به عنوان مثال کارکنان فرودگاهها) مشغول فعالیت رسمی باشند.
انصراف از خرید
کاربر میتواند در هر مرحله قبل از پرداخت مبلغ بیمهنامه، از خرید خود انصراف دهد. چنانچه درخواست انصراف پس از پرداخت مبلغ بیمه از طرف مشتری اعلام شود و بیمه درخواستی مشتری هنوز صادر نشده باشد، ایران راد موظف است تمامی مبالغ پرداختی را به مشتری عودت دهد.
در صورتی که بیمه درخواستی مشتری صادر شده باشد، عودت وجه منوط به قبول شرکت بیمه جهت ابطال بیمه خواهد بود؛ در غیر این صورت عودت وجه مقدور نمیباشد.
مدت قرارداد
از لحظه ورود کاربر با نام کاربری اختصاصی خود، کاربر میتواند از خدمات ایران راد استفاده نماید. ورود کاربر به معنی قبول همکاری با ایران راد میباشد. کاربر میتواند در هر لحظه از حساب کاربری خود خارج شود ایران راد را از روی دستگاه خود حذف نماید؛ اما این
موضوع به منزله انصراف از همکاری با ایران راد نمیباشد. جهت خاتمهی همکاری کاربر میتواند درخواست خود را از طریق ایمی(iranrad.ir@gmail.com) به پشتیبانی ایران راد اعلام نماید. ایران راد تلاش دارد تا در تمام احوال نسبت به ارائهی خدمات مطلوب
به مشتری جهت حفظ همکاری اقدام نماید؛ ولی در صورت درخواست مشتری نسبت به حذف اطلاعات مشتری و قطع همکاری اقدام خواهد نمود. لازم به ذکر است استفاده از خدمات ایران راد هیچ محدودیتی برای مشتری جهت استفاده از خدمات بیمهای یا سامانههای مشابه شرکتها
یا اشخاص دیگر ایجاد نمیکند.
محدوده جغرافیایی ارائه خدمات
خدمات مدیریت بیمه ایران راد منحصر به محدوده جغرافیایی خاصی نمیباشد و کاربران از هر نقطهی جغرافیایی میتوانند از خدمات جغرافیایی مدیریت بیمه استفاده نمایند. ایران راد به زودی در نقاط دیگر کشور نیز به ارائهی خدمات خواهد پرداخت. جهت اطلاع میتوانید به
همین صفحه مراجعه نموده یا با ما تماس بگیرید.
راههای ارتباطی
شما میتوانید از سرویسها و خدمات ایران راد استفاده کنید و سفارش خود را اینترنتی ثبت کنید یا به آدرس(iranrad.ir@gmail.com) ایمیل بزنید یا با ایران راد چت کنید. این ارتباط از کانالهای الکترونیکی انجام میشود و کاربر موافقت میکند که پاسخ درخواست خود
را نیز به صورت الکترونیکی دریافت نماید. آدرس و شماره تلفن و ایمیل اعلامی از طرف مشتری تنها کانال رسمی ارتباط با مشتری میباشد و تمامی ارتباطات ایران راد با مشتری از طریق آنها صورت میپذیرد. خبر رسانیها در مورد سرویسهای ویژه، رویدادها و ...
توسط ایران راد انجام میشود و چنانچه کاربر تمایلی به دریافت نداشته باشد میتواند از طریق وبسایت نسبت به مدیریت این موارد اقدام نماید.
- ممکن است ایران راد سؤالات نظرسنجی خود را بعد از انجام خرید یا استفاده از سامانهی مدیریت بیمه از طریق پیامک برای مشتری ارسال نماید. مسیرهای ارتباطی رسمی با پشتیبانیهای ایران راد از جمله شماره تلفن، سامانه پیامکی، ایمیل یا کانالهای ارتباطی شبکههای
مجازی در قسمت تماس با ما درج شده و ایران راد فقط از طریق این سامانهها به ارتباط با مشتری میپردازد و هر گونه تماس با مشتری تحت نام ایران راد از طریق دیگر موارد سوء استفاده از نام ایران راد محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.
محافظت از حریم خصوصی کاربران
ایران راد نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران خود متعهد است و در راستای آن از جدیدترین روشهای موجود استفاده میکند. به همین منظور اطمینان میدهیم بر اساس دستورالعمل بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمعآوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانهها
و سکوهای مجازی (ثبت شده در مصوبه ۱۲۷ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور)، اطلاعات واردشده توسط شما (کد ملی، شماره تماس، آدرس و...) به صورت رمزنگاری شده در بانک دادههای ایران راد ذخیره میشوند و فقط برای سفارش، خرید، صدور، ارسال و پشتیبانی
بیمه و یا اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند. علاوه بر این شما میتوانید در صورت تمایل این اطلاعات را با ارسال درخواست کتبی به آدرس شرکت ایران راد به طور کامل از بانک دادههای ایران راد حذف کنید.