در ادامه برای آشنایی بیشتر با هریک از شرکت های بیمه ایران، آسیا، البرز، سامان، پاسارگاد و ... می توانید روی نام شرکت کلیک نمایید
گاها بنابر دلایل مختلف، اتفاقات تلخی مانند: تصادف، از دست دادن اموال به دلیل سرقت، ابتلا به بیماری ها را تجربه می کنیم. این تجربیات گاهی به ما خسارت های مالی و گاهی خسارت های جانی وارد می کند. از این رو شرکت های بیمه جهت جبران این خسارت ها و ارائه خدمات مختلف برای رفاه بیشتر مردم ایجاد شدند. در ادامه به مفهوم و تاریخچه بیمه، شرکت های بیمه فعال در ایران، نحوه خرید و سایر موارد مهم در این خصوص می پردازیم.
در لغت نامه دهخدا کلمه بیمه واژه ای هندی تعریف شده که به معنای: دریافت ضمانتی خاص برای حفاظت از مال و جان در تمدن امروزه می باشد که در مقابل آن باید پولی به صورت ماهانه به شرکت های بیمه پرداخت شود. در اصطلاح حقوقی به معنای عقد قرار دادی است فرد در ازای پرداخت وجه، در صورت آسیب و یا خسارت دیدن، طرف مقابل متعهد به جبران و پرداخت خسارت تا سقف معینی می باشد.
در گذشته فعالیت های مختلفی مشابه با بیمه در ایران وجود داشته که قدیمی ترین آن ها مربوط به دوره هخامنشیان است. در آن زمان اشخاص در ازای فرستادن هدایای مختلف برای حکومت می توانستند از کمک هایی در زمان ضرر و زیان بهره مند شوند.
سال 1289 آغاز فعالیت شرکت های بیمه به صورت رسمی در ایران بود. در اوایل دو شرکت روسی با نام های نادژا و مرکوری در زمینه بیمه فعال بودند. سال 1314 نخستین شرکت بیمه ایرانی تاسیس شد. در آن زمان 29 شرکت بیمه از کشور های مختلف در ایران مشغول به کار بودند، اما تاسیس این شرکت بیمه ایرانی روی فعالیت تمام آن ها تاثیر زیادی گذاشت. کم کم فضای کشور به سمت شرکت های بیمه ایرانی رفت و شرکت های خارجی یکی پس از دیگری تعطیل شدند. سپس در سال 1316 قوانین بیمه در ایران تصویب شد. شرکت های خصوصی بیمه نیز از سال 1329 تاسیس شدند. تا سال 1343 تعداد شرکت های خصوصی بیمه فعال به 8 عدد رسید. در نهایت سال 1331 قوانینی مبنی بر محدودیت شرکت های خارجی به تصویب رسید که باعث تعطیلی شرکت های بیمه خارجی و رشد شرکت های بیمه داخلی شد. قانون بیمه مرکزی در سال 1350 در راستای حمایت اتکایی از شرکت های بیمه تصویب و سازمان بیمه مرکزی تاسیس شد.
این سازمان به منظور حمایت اتکایی شرکت های بیمه، سیاست گذاری و نظارت برخدمات تاسیس شده است. اهداف بیمه مرکزی شامل: صدور مجوز فعالیت برای شرکت های بیمه، تنظیم قوانین بیمه، تنظیم بازار بیمه و حفظ نظم، نظارت بر موسسات و نمایندگی ها و شرکت های بیمه، نقش اتکایی و پشتوانه مالی در مقابل شرکت های بیمه می باشد.
تاسیس شرکت های بیمه از سال 1380 رشد چشم گیری پیدا کرد. در ایران حدود 30 شرکت بیمه فعال وجود دارد. هر کدام از این شرکت ها خط مشی و سیاست گذاری های خاص خود را دارند. بیمه مرکزی مجوز تمام این شرکت های بیمه را صادر کرده و به آن ها نظارت دارد. در ادامه به هر یک از این بیمه های فعال می پردازیم.
بیمه ایران در سال 1314 به عنوان اولین بیمه ایرانی فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تاسیس این شرکت ایجاد یک بیمه داخلی و 100% ایرانی بود. بیمه ایران بعد از تعطیل شدن شرکت های بیمه خارجی و قبل از به وجود آمدن بیمه مرکزی، نقش بیمه اتکایی را نیز بر عهده داشت. پس از تاسیس بیمه مرکزی، این شرکت تمرکز خود را روی ارائه خدمات بیمه ای گذاشت. بیمه ایران دارای بیش از 200 شعبه فعال، 3700 دفتر نمایندگی و 156 نماینده حقوقی در سراسر کشور و همچنین دارای 12 شعبه و نمایندگی در خارج از کشور می باشد.
این شرکت در سال 1338 با هدف ارائه خدمات بیمه ای و ایجاد تنوع در بازار بیمه تاسیس شد. بیمه البرز دارای 2000 نماینده و 54 شعبه فعال در سراسر کشور می باشد. این شرکت در سال 1388 به دلیل فروش 80 درصد سهام به بخش خصوصی، تبدیل به یک شرکت خصوصی بیمه شد. فروش بیمه البرز توسط نمایندگان و کارگزاران خود و هم به صورت آنلاین صورت می گیرد.
تاسیس بیمه آسیا در سال 1338 با هدف عملیات بازرگانی و ارائه انواع خدمات بیمه صورت گرفت. سپس این شرکت در سال 1388 به بخش خصوصی واگذار شد و فعالیت خود را به عنوان بزرگ ترین شرکت بیمه خصوصی ادامه داد. بیمه آسیا دارای 100 شعبه، 3000 نمایندگی حقیقی و حقوقی در سراسر کشور می باشد. این شرکت جزء معتبر ترین شرکت های بیمه در داخل و خارج از کشور است که علاوه بر فعالیت های بیمه ای و ارائه خدمات بیمه، در زمینه پذیرش بیمه اتکایی نیز فعال است.
تاسیس این شرکت به عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی سهامی عام در سال 1388 صورت گرفت. هدف از تاسیس شرکت بیمه اتکایی ایرانیان ارائه بیمه اتکایی و حمایت در ارائه خدمات مالی برای سایر شرکت های بیمه داخلی در کنار بیمه مرکزی بود.
فعالیت شرکت بیمه آرمان از زمستان سال 1390 با 60 میلیارد تومان سرمایه اولیه آغاز شد. تاسیس این شرکت با همکاری و مشارکت بنگاه های مالی و شرکت ها صورت گرفت. بیمه آرمان با ارائه خدمات بیمه و تحت پوشش قرار دادن کارکنان شرکت های مختلف، حدود 157 میلیون تومان در طی دو سال (92-90) فروش بیمه داشت. این شرکت دارای 41 شعبه در مرکز استان ها و برخی از شهر های بزرگ و حدود 800 نمایندگی فعال در سراسر کشور می باشد.
شرکت بیمه آسماری در سال 1391 فعالیت خود را در منطقه آزاد کیش شروع کرد. هدف این شرکت تمرکز روی فعالیت های بیمه ای مناطق آزاد بود. بیمه آسماری می تواند بیمه مسافرتی در خارج از مناطق آزاد را نیز ارائه دهد. این شرکت دارای 8 شعبه فعال و 60 نمایندگی می باشد. تنها یکی از شعب شرکت بیمه آسماری در تهران قرار دارد و مابقی آن ها در مناطق آزاد کشور مشغول به فعالیت هستند.
این شرکت در سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرد. از سهامداران حقوقی شرکت بیمه امید می توان به بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه آُسیا اشاره داشت. در حال حاضر این شرکت بیمه دارای 7 شعبه در مناطق آزاد تجاری و 122 نماینده فعال می باشد.
بیمه ایران معین در سال 1383 با سرمایه اولیه 15 میلیارد ریال فعالیت خود را به صورت رسمی در منطقه آزاد کیش شروع کرد. این شرکت با هدف پوشش بیمه ای در مناطق آزاد تاسیس شد. شرکت بیمه ایران معین در حال حاضر دارای 30 نمایندگی فعال در مناطق آزاد تجاری می باشد.
مجوز شرکت بیمه پارسیان در سال 1382 برای انجام امور بیمه های بازرگانی مانند بیمه های اشخاص، مسئولیت و اموال صادر شد. از سهامداران این شرکت می توان به گروه مالی بانک پارسیان، صبا تامین پارسیان، لیزینگ پارسیان، شرکت سرمایه گذاری تدبیر اشاره داشت. شرکت بیمه پارسیان دارای بیش از 60 شعبه و 4000 نماینده می باشد.
فعالیت رسمی بیمه پاسارگاد در سال 1385 با هدف ارائه خدمات بیمه در زمینه بیمه های زندگی و غیر زندگی شروع شد. این شرکت دارای بیش از 80 شعبه و 2000 نمایندگی در سراسر کشور می باشد.
مجوز بیمه توسعه در سال 1381 صادر و فعالیت رسمی آن از سال 1382 آغاز شد. این شرکت دارای 30 شعبه و بیش از 1000 نمایندگی در سراسر کشور می باشد.
فعالیت شرکت بیمه تعاون از سال 1386 شروع شد. این شرکت بیمه های مختلفی نظیر: بیمه های عمر و سرمایه گذاری، بیمه های حوادث، بیمه های درمان ، بیمه های اشخاص، بیمه های آتش سوزی، انواع بیمه های مسئولیت، بیمه های اتومبیل، بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه بدنه اتومبیل، بیمه سرنشینان اتومبیل، بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، انواع بیمه های باربری، انواع بیمه های مهندسی، انواع بیمه های تمام خطر مهندسی، بیمه مسافرتی، بیمه پول، بیمه انرژی، بیمه حیوانات و ... ارائه می دهد. بیمه تعاون دارای 21 شعبه و بیش از 450 نمایندگی فعال در سراسر کشور می باشد.
سال 1395 آغاز فعالیت رسمی بیمه تجارت نو با هدف ارائه خدمات تخصصی در رشته های مختلف بیمه ای بود. این شرکت با مشارکت بانک تجارت تاسیس و راه اندازی شده است.
شرکت بیمه حافظ در سال 1381 در منطقه آزاد تجاری کیش فعالیت خود را شروع کرد. بیمه حافظ دارای 9 شعبه و 95 نمایندگی فروش بیمه و 11 مرکز پرداخت خسارت در مناطق آزاد تجاری کشور می باشد.
فعالیت شرکت بیمه حکمت صبا در سال 1395 آغاز شد. این شرکت در زمینه صدور انواع بیمه نامه ها (بیمه های درمانی تکمیلی، بیمه آتش سوزی، بیمه حوادث، بیمه های خودرو، بیمه های مهندسی و بیمه مسئولیت و ... ) و بیمه های عمر فعالیت دارد. از سهامداران بیمه حکمت صبا می توان به شرکت هواپیمایی کاسپین، بانک حکمت ایرانیان و کارکنان آن، کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت. این شرکت در حال حاضر دارای 15 شعبه، 70 باجه و 20 کارگزار در سطح کشور می باشد.
شرکت بیمه دانا با همکاری یک شرکت انگلیسی در سال 1353 تاسیس شد. این شرکت از قدیمی ترین شرکت های بیمه خصوصی ایران به حساب می آید. بیمه دانا در ابتدا به صورت تخصصی در زمینه بیمه اشخاص فعالیت داشت. سپس در سال 1375 مجوز فعالیت آن در زمینه های مختلف بیمه مانند سایر شرکت ها صادر شد. شرکت بیمه دانا دارای 1600 نیرو انسانی، بیش از 70 شعبه و حدود 2000 نماینده در سطح کشور می باشد.
این شرکت با هدف ارائه محصولات بیمه ای به صورت خلاقانه در سال 1383 فعالیت خود را شروع کرد. شرکت بیمه دی اکنون دارای 50 شعبه و بیش از 1800 نمایندگی در سطح کشور می باشد.
شرکت بیمه راضی فعالیت رسمی خود در سال 1382 آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت دارای 40 شعبه، 1000 نمایندگی، 400 نمایندگی ویژه بیمه عمر و زندگی است.
این شرکت فعالیت خود را در سال 1395 با هدف تمرکز بر بیمه عمر و زندگی شروع کرد. شرکت بیمه زندگی خاورمینه یک شرکت تازه تاسیس و نو پا به حساب می آید. به همین دلیل تنها دارای 1 شعبه و 140 نماینده فعال می باشد.
بیمه سامان در سال 1383 فعالیت خود را در زمینه بیمه های زندگی، غیر زندگی و بیمه های اتکایی آغاز کرد. این شرکت بیمه با همکاری موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد، شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، شرکت سرمایه گذاری بانک سامان، بانک سامان، صندوق باز نشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر تاسیس شد. سرمایه فعلی بیمه سامان بر اساس مصوبه مجمع عمومی سالانه به 150 میلیارد تومان افزایش یافت. بیمه سامان دارای 26 شعبه و بیش از 750 نمایندگی در سراسر کشور می باشد.
بیمه سینا در سال 1382 با سرمایه اولیه 14 میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت جزء شرکت های معتبر و مطرح در تمامی رشته های بیمه به حساب می آید. در حال حاضر بیمه سینا دارای 51 شعبه و 701 نماینده عمومی و 199 نماینده بیمه عمر در سراسر کشور می باشد. از سهامداران این شرکت می توان به بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شرکت لیزینگ جامع سینا، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا، شرکت صادرات نیرو خلیج فارس اشاره داشت.
این شرکت با همکاری و حمایت شرکت هایی مانند: بانک صادرات ایران، شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، موسسه همیاری غدیر و ... در سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت بیمه سرمد بیمه های مختلفی نظیر: بیمه عمر، بیمه کرونا، بیمه خودرو، بیمه باربری را با پوشش های متفاوت ارائه می دهد.
شرکت بیمه کار آفرین در سال 1382 فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد. این شرکت جزء اولین شرکت های خصوصی بیمه ایران در زمان بعد از انقلاب می باشد. از سهامداران بیمه کار آفرین می توان به شرکت تضمین، شرکت سرمایه گذاری بانک کار آفرین، شرکت مهندسی و ساختمان جهان پارس، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، بانک کار آفرین و ... اشاره داشت. این شرکت بیمه نامه هایی خاص با عناوین طرح تدبیر بیمه کار آفرین، عمر اندوخته دار امید، طرح بیمه گردشگری، طرح لبخند آفرین، بیمه نامه کرونا، بیمه درمان خانواده را ارائه می دهد. بیمه کار آفرین در حال حاضر دارای 45 شعبه و 2000 نمایندگی فعال در ایران می باشد.
شرکت بیمه کوثر از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد. شما می توانید بیمه های مختلفی نظیر: بیمه درمان تکمیلی، بیمه پول، بیمه مسئولیت، بیمه هزینه های حقوقی، بیمه اتومبیل، بیمه آتش سوزی، بیمه مهندسی و خاص، بیمه باربری، بیمه حوادث، بیمه زندگی را با شرایط و سقف های مختلف از این شرکت تهیه کنید. بیمه کوثر در حال حاضر دارای 31 شعبه و 700 نمایندگی در سراسر کشور می باشد.
این شرکت در سال 1373 با نام بیمه صادرات و سرمایه گذاری تاسیس شد. در نهایت سال 1386 سهامداران نام شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری را به شرکت بیمه معلم تغییر دادند. این شرکت از قدیمی ترین شرکت های بیمه خصوصی در ایران به حساب می آید. بیمه عمر و زندگی، بیمه آتش سوزی، بیمه باربری، بیمه مسئولیت، بیمه مهندسی، بیمه اشخاص از خدمات شرکت بیمه معلم می باشند. این شرکت دارای 50 شعبه در داخل کشور، 3000 نماینده بیمه و 4 نماینده در خارج از کشور می باشد.
فعالیت شرکت بیمه ما از سال 1390 آغاز شده و در حال حاضر دارای 40 شعبه و 2000 نماینده فعال در سراسر کشور می باشد. گروه مالی ملت، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، شرکت تعاونی خردمندان صابر عصر، شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت، شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان و ... از موسسان و سهامداران این شرکت بیمه می باشند.
این شرکت بیمه با سرمایه اولیه 20 میلیارد تومان در سال 1382 تاسیس شد. آموزش، ارزیابی خسارت، ارزیابی و مدیریت ریسک، صدور انواع بیمه نامه ها، بیمه الکترونیک، صدور بیمه نامه مشترک با همکاری شرکت های بزرگ بین المللی بیمه، قبولی بیمه اتکایی از حوزه های فعالیت بیمه ملت می باشد. این شرکت بیمه دارای 5 شعبه، 1000 نماینده و 400 نماینده بیمه عمر و زندگی در سرار کشور می باشد.
فعالیت بیمه میهن از سال 1387 آغاز و تاسیس آن با همکاری چندین شرکت مختلف نظیر: شرکت تعاونی، شرکت سامان محیط، شرکت سپرده و سرمایه گذاری صبا صورت گرفت. این شرکت دارای 500 نمایندگی و 40 شعبه در سراسر کشور می باشد.
تاسیس این شرکت در سال 1384 صورت گرفت. شرکت بیمه نوین بیش از 30 شعبه در سراسر ایران و بیش از 1000 نمایندگی شبکه فروش دارد. این شرکت بیمه های مختلفی نظیر: بیمه مسئولیت، بیمه های آتش سوزی، بیمه های مهندسی و انرژی، بیمه اشخاص انفرادی، بیمه های اشخاص گروهی، بیمه های اتومبیل، بیمه های باربری و بیمه های طرح های خاص را ارائه می دهد. از موسسان شرکت بیمه نوین می توان به شرکت توسعه صنایع بهشهر، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران و شرکت پیمانکاری بین المللی استراتوس و شرکت های وابسته به آن ها، گروه مالی و بانکی اقتصاد نوین و مجموعه های وابسته به آن اشاره داشت.
موسسه بیمه متقابل به منظور تحت پوشش قرار دادن صاحبان کشتی فعالیت خود را در سال 1390 آغاز کرد. از پوشش های این شرکت می توان به: پرداخت خسارت (نقص عضو، از کار افتادگی، بیماری دریانوردان و مرگ)، جبران خسارت مربوط به آلودگی دریا، جبران خسارت مراجعت و جایگزینی دریانوردان در صورت بروز حادثه، جبران خسارت وارد شده به اجسام ثابت و شناور، جبران خسارت وارد شده به محمولات، جبران خسارت ناشی از جریمه ها، جبران خسارت مسئولیت تصادم RDC و ... اشاره داشت. ارائه خدمات مشاوره ای و صدور ضمانت نامه به مالکان کشتی نیز از دیگر خدمات بیمه متقابل کیش می باشد.
برای استعلام و خرید بیمه های مختلف می توانید به دو صورت سنتی و اینترنتی اقدام کنید. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت مختصر شرح می دهیم.
در روش سنتی برای استعلام قیمت می توانید به نمایندگی مورد نظر مراجعه و یا با آن تماس بگیرید. برای خرید بیمه نامه به روش سنتی باید مدارک خود را به صورت حضوری به نمایندگی بیمه تحویل داده و سپس برای خرید اقدام کنید. البته این روش با توجه به وضعیت بیماری کرونا و هدر رفت وقت پیشنهاد نمی شود.
در روش اینترنتی به راحتی می توانید انواع بیمه ها را از هر لحاظ (شرایط، قیمت، پوشش ها) با یکدیگر مقایسه کنید. هیچ محدودیت زمانی برای استعلام و خرید بیمه به صورت اینترنتی وجود ندارد. از طرفی این موضوع سبب صرفه جویی در وقت شما می شود.
سامانه آنلاین ایران راد، سامانه ای برای خرید انواع بیمه نامه ها می باشد. تنها با وارد کردن اطلاعات خود در این سامانه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن برای خرید بیمه مورد نظر خود اقدام کنید. از سامانه ایران راد علاوه بر خرید بیمه شخص ثالث، آتش سوزی، درمان تکمیلی، کرونا و ... می توانید برای استعلام قیمت، گرفتن مشاوره رایگان و حرفه ای، مقایسه انواع بیمه نامه ها استفاده کنید.
تیم حرفه ای ایران راد برای راحتی و صرفه جویی در وقت شما، به مقایسه محصولات و خدمات شرکت های مختلف بیمه می پردازند. برای خرید بیمه نامه ها از شرکت ایران راد نیاز به مراجعه حضوری نیست. شما در هر روز و ساعتی می توانید از مشاوره رایگان این شرکت برخوردار شوید. علاوه بر آن می توانید برای کسب اطلاع از قیمت بیمه نامه مورد نظر به صورت آنلاین استعلام بگیرید. خرید بیمه نامه های مختلف از سامانه ایران راد بسیار آسان و سریع، ظرف چند ثانیه صورت گرفته و در مدت کوتاهی می توانید بیمه نامه خود را درب منزل تحویل بگیرید.
از خدمات این سامانه می توان به مشاوره تخصصی رایگان در مورد انواع بیمه ها، تضمین ارائه منصفانه ترین و پایین ترین قیمت بیمه نامه ها، امکان استعلام قیمت بیمه نامه ها، پشتیبانی و پاسخگویی حرفه ای به مشتریان، اطلاع رسانی زمان اتمام بیمه و تاریخ سررسید اقساط بیمه ها و ... اشاره داشت.